Værsgo at slå genvej via Nordvestpassagen
Nordvestpassagen er åbnet og klar til at give københavnerne en længe efterspurgt genvej mellem Nørrebro og Nordvest.
Det er over 10 år siden, at man i lokalområdet foreslog at lave en genvej under S-togsbanen tæt ved Bispebjerg Station. Og nu står den længe ventede passage, der udfylder et betydeligt missing link, endelig klar til brug.
Med åbningen af tunellen slipper cyklister på den grønne cykelrute, Nørrebroruten, fremover for at krydse og køre langs den stærkt trafikerede Tagensvej, når de kommer enten fra syd langs Superkilen eller fra nord gennem Lersøparken.
I stedet kan de krydse Mjølnerparken og Mimersparken, køre videre under S-banen og fortsætte ad den cykelsti, der i dag løber langs banelegemet ved Bispebjerg Station og under Tagensvej til Lersøparken.
Derudover kan cyklister fra Nørrebro — efter at have forceret Nordvestpassagen — fortsætte mod vest af Rentemestervej til Utterslev Mose via den planlagte grønne cykelrute Hareskovruten.
Og pendlere fra Nordvest kan skyde genvej mod Søerne og Indre By under skinnerne, gennem Mjølnerparken og videre langs Mimersgade som alternativ til de tæt trafikerede cykelstier langs Nørrebrogade i de tidlige morgentimer.
Mimersparken får et løft
Ikke blot cyklende fra nær og fjern får glæde af den nyåbnede Nordvestpassage. I Mimersparken er der også lagt op til mere leg og ophold for de lokale beboere.
For ti år siden var parken et bart ingenmandsland mellem Mjølnerparken og banelegemet. Siden er det gået stærkt med byudviklingen omkring Nørrebro Station, og parken er i dag et velbesøgt sports- og afslapningsområde for hele bydelen.
Opførelsen af Nordvestpassagen betød dog, at store dele af parken igen måtte graves op.
En del af den jord, der gennem de sidste par år er udgravet til passagen under sporene, er nu blevet genanvendt til et lille bakkelandskab i Mimersparken, hvor to runde, grønne pladser åbner op mod nedkørslen til tunnelen.
Børn i kvarteret får desuden glæde af en større legeplads med blandt andet en ny svævebane, som dog endnu afventer den sidste tilladelse, før den kan tages i brug.
På sigt kommer flere vildtvoksende planter, blomster og køkkenhaver også til, men her og nu må man altså tage sig til takke med lidt bar jord.
Samtidig skal tunnellen fungere som regnsvandsreservoir ved store skybrud.
Mangler lige det sidste
Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (Ø), er glad for, at byens nye genvej "nu endelig er klar til brug".
“Både pendlere og naboer får nu mulighed for at skyde genvej, når de skal krydse banen, og ruten hjælper til at binde området bedre sammen og for eksempel skabe bedre adgang til de mange tilbud i området omkring Mimersparken," siger hun.
Før hele Mimersparken og cykelforbindelserne står klar i tiptop stand, udestår enkelte hængepartier.
I Mimersparken afventer græsarealer, blomsterenge og grusbelægning at blive etableret, ligesom blomsterløgene — der vil springe ud næste år — først kan plantes i efteråret.
Mod Mjølnerparken forsinker arbejdet med at renovere boligkvarteret den nye stiforbindelse mellem Mimersparken, Mjølnerparken og Superkilen, som forventes at kunne gå i gang næste år.
Og på den anden side af sporene må man vente lidt med at benytte den direkte stiforbindelse langs S-banen mod Bispebjerg Station, hvor et nyt bolig- og erhvervsbyggeri er under opførelse.
Men her og nu er forbindelsen mellem de to bydele altså klar, hvilket både giver byen en spritny genvej og skaber endnu mere liv på begge sider af skinnerne.
Nordvestpassagen indvies officielt den 21. juni, hvor størstedelen af de udestående detaljer skulle være faldet på plads.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Det bliver godt.
Det eneste, der overrasker negativt, er belysningen: den er for nærig. Især i betragtning af, at tunnelen er 12 meter bred, og der er talt så meget om "tryghed" i forbindelse med udvikling af området.
Det kan gøres bedre. Se nu fx Randersvej i Århus: https://twitter.com/petergregersen/status/1598026866287210497
(Og så er det i øvrigt lidt påfaldende, at fotografen helt har undgået at få Mjølnerparken med på billederne.)