Saudi-Arabien vil bygge bilfri kæmpeby
Verdens største olieeksportør vil anlægge en 170 km lang by — grøn, bilfri og uden veje.
De tolv bogstaver i 'Saudi-Arabien' kunne for mange godt optræde under 'Olie' i et opslag i synonymordbogen.
Men i takt med at verden er ved at lave en 180 grader vending med retning mod bæredygtig energi, er selv kongeriget på den arabiske halvø begyndt at dyppe tæerne i mindre sorte, og mere grønne, substanser.
'The Line' er et byudviklingsprojekt af en slags, som verden ikke har set tidligere.
Man skal lukke øjnene lidt, og så skal man tænke på en by som noget lineært i stedet for noget cirkulært. En slags Ørestad på stereoider og med et grønnere, mere varieret gadebillede.
170 km by
I stedet for at have et bycentrum, der over årene bliver udvidet i alle retninger og får byen til at vokse i diameter, så er The Line et yderst tyndt og langstrakt byområde — faktisk hele 170 km langt. Alligevel skal byen kun huse relativt beskedne én million indbyggere.
Det ville svare til, at København i stedet for at være et relativt kompakt, urbant område, var en langstrakt by med start på Rådhuspladsen og slut omkring Rostock i Nordtyskland — hvis vi ser bort fra, at der ligger noget vand i vejen.
I den kompakte by — som i København — er afstandene i fugleflugt relativt korte, men det betyder langtfra altid, at rejsetiderne også er det.
Tværtimod sidder pendlere overalt i verdens byområder fast i bilkøer der bliver mere og mere massive. Og selv i ellers cykel- og metrovenlige København er bilejerskabet stigende.
Fem minutter, uden biler
Løsningen i Saudi-Arabien er at bygge et langt bånd med en række mindre byområder forbundet af en snorlige transportkile — og helt uden biler.
Hvert byområde set isoleret er relativt småt, og derfor er der ikke noget behov for at køre i bil i det.
Man kan gå eller cykle til arbejde, indkøb, sport, kultur og alt det andet der hører til et byliv. Alt skal være tilgængeligt være inden for fem minutter, lyder målsætningen.
Og fordi der ikke skal være plads til biler, behøver man ikke anlægge lange, monotone vejstrækninger der kun tjener transportformål. I stedet kan rummet mellem husene skabes med bymæssig variation og gode muligheder for ophold for øje — og masser af grønt.
510 km/t
Hvert lille byområde — eller 'bymodul', som det kaldes — bliver forbundet af dét der er The Line's 170 kilometer lange ryggrad: Et underjordisk højhastighedstog.
Den daglige transport kan altså for de fleste klares til fods eller på cykel i ens eget, lokale modul.
Men har man behov for rejse til et andet modul, så kan det ske på få minutter, under jorden — og uden at sidde i kø på en gudsforladt indfaldsmotorvej til lyden af et gammelt viskerblad der hviner sig vej frem og tilbage henover forruden.
Fordi 'The Line' er så lang, bevæger den sig gennem flere meget distinkte landskaber. Dermed bliver der også nem mulighed for beboerne for at tage på weekendture med forandring — også uden bil.
I den første 'økologi' ved Rødehavet er der mulighed for strandliv og dykning. Derfra bevæger The Line sig ind i landet gennem "kystnær ørken", "bjerge" og til sidst den "øvre dal".
Projektmagerne i Saudi-Arabien fortæller, at man vil kunne køre fra den ene ende til den anden på 20 minutter. Dét svarer til, at toget under jorden skal holde en gennemsnitsfart på 510 km/t fra start til stop.
Grønnere fremtid
Saudi-Arabien har set skriften på væggen og er i gang med at styre landets ekstremt olieafhængige økonomi i en anden retning.
I dag består 90% af Saudi-Arabiens eksport af olie og benzin-produkter, men i 'The Line' skal al energi komme fra bæredygtige kilder, lyder det — og byen skal ikke udlede noget CO2.
I stedet skal hvert bymodul opstå som en lille grøn oase i hvad, der i dag mest af alt er ørken.
Det er store planer, som Saudi-Arabien har lagt frem, og man er da ej heller bange for at tage superlativer i brug.
»En civilisations-mæssig revolution der sætter mennesker først,« sagde en talsmand, da projektet for nylig blev præsenteret.
Og så er The Line faktisk kun én del af et større projekt.
The Line skal skyde sig vej igennem en enorm zone der er blevet døbt 'NEOM' — en sammentrækning af de arabiske ord for "Ny Fremtid".
I dag ligger her ikke meget i området — andet end en hel masse sand og bjerge.
Men allerede i 2025 vil den første fase af NEOM efter planen ligge klar — et byområde på den anden side af Rødehavet fra den egyptiske dykke- og stranddestination Sharm El Sheikh.
Den nye by vil danne vestlig endestation for The Line, og med årene er området planlagt til at brede sig henover Rødehavet og ind i Egypten på den anden side af vandet, og op langs den arabiske golf til Jordan.
Der er planlagt byggestart på NEOM og The Line allerede her i første kvartal af 2021.
Få adgang som plus-medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!