The Night of the 12th
KRIMIDRAMA
Originaltitel: La nuit du 12
Premiere 8. februar 2024
Et grusomt mord på en ung, smuk kvinde i en idyllisk mindre forstad til Grenoble bliver startskuddet til en langvarig og udmattende politiefterforskning i Dominik Molls rå og nærmest dokumentariske krimidrama ’The Night of the 12th’.
De fleste politifolk har i hvert fald én sag, som hjemsøger dem. Dette er Yohans (Bastien Bouillon). Han er netop blevet forfremmet til chef for drabsafdelingen i Grenoble og den første sag han og kollegerne bliver kaldt ud til er mordet på den 21-årige Clara, som er blevet overhældt med brændbar væske og brændt levende.
Systematisk følger de spor, opsøger potentielle mistænkte og aflytter telefoner. Alle i ofrets omgangskreds bliver afhørt og masser af tidligere kærester har et muligt motiv. Men der er ingen beviser. Indtil en ny kvindelig dommer tre år efter dykker ned i skuffen med henlagte sager og giver Yohan endnu en mulighed for at opklare mordet på Clara.
Filmen er en velkonstrueret og medrivende krimi, hvor frustrationerne hos politifolkene er til at tage og føle på. De kører i ring uden at komme videre – som Yohan, der søger afløb for sine frustrationer ved at cykle i uendelige baner på velodromen hver aften. En symbolik, der ikke går ubemærket hen hos politikollegerne, som ikke fatter, hvorfor han dog ikke cykler i det smukke, bjergrige landskab i stedet for.
Forbrydelser mod kvinder bliver i langt overvejende begået af mænd og dette mord er personligt: Man hører den maskerede morder nævne ofrets navn, før han sætter ild til hende. Det ved politiet selvfølgelig ikke, men de kender statistikkerne, derfor afhører de alle Claras tidligere og nuværende kærester uden at komme videre. Forbrydelsens brutalitet engagerer publikum fra start: Man ønsker virkelig at det lykkes politiet at fange den syge satan, der slår et uskyldigt menneske ihjel på en så bestialsk måde.
På overfladen er dette et ganske konventionelt drama, hvor vi næsten dokumentarisk følger politifolkenes arbejde og interpersonelle relationer. Men undervejs når den at komme ind på mange kønspolitiske temaer: Kvindehad, vold mod kvinder og ikke mindst den absurde hang til at give ofret et medansvar for sin egen død, fordi hun har et ”uacceptabelt” højt antal sexpartnere.
’The Night of the 12th’ vandt den franske pendant til Oscar, César for bedste film, instruktør og manuskript i 2023. Det er fuldt fortjent.