Cutterhead
THRILLER
Premiere 21. marts 2019
Hvad foregår der bag de store afskærmninger ved metrobyggeriet? Nysgerrigheden driver os ned på en rejse, som viser sig at blive et iltfattigt, svedigt og mudderfyldt kapløb mod tiden. Med en altomsluttende klaustrofobisk følelse, heftig hjertebanken og fugtige håndflader tvinges man til at tage stilling til, hvor langt man vil gå for at overleve.
I hælene på PR-medarbejderen Rie (Christine Sønderris) tager vi turen ned i metrobyggeriet, og får indblik i en hemmelig, skjult verden, som de færreste har adgang til. Med en pose wienerbrød under armen og en kop kaffe i en overskåret vandflaske i hånden prøver Rie på bedste vis at lave en reportage omhandlende metrobyggeriets hårdtarbejdende mænd. Men hvad, der starter med jagten på de gode fortællinger, ender katastrofalt, da en ulykke spærrer Rie inde i et trykkammer 20 meter under jorden med den kroatiske borebisse Ivo (Krešimir Mikić) og hans unge kollega Bharan (Samson Semere) fra Eritrea.
’Cutterhead’ er på mange måder beslægtet med andre one location-film, og den klaustrofobiske setting er et effektivt greb, som vækker kropsligt ubehag. Men her krydres dette jerngreb med dramaet og dynamikken mellem mennesker – i særdeleshed mellem mennesker med forskellige verdensopfattelser. I et ekstremt lille rum udfolder sig store tematikker, og filmen åbner for større spørgsmål om kulturforskelle, individualisme overfor kollektivisme og selvopofrelses overfor egoisme.
På den måde bliver ’Cutterhead’ ikke blot en historie om en katastrofe, den bliver også et kondenseret nutidsbillede af et Europa, der på en og samme tid fremstår splittet og samhørigt. For trods kulturforskelle er kampen for overlevelse lige for alle.
Spillefilmdebutant Rasmus Kloster Bro formår gennem en dokumentarisk kameraføring at skabe en både stemningsmættet og autentisk oplevelse, som øger den kropslige oplevelse. Vi er sammen med Rie, Ivo og Bharan fanget i det lille trykkammer – føler den stigende varme, hungrer efter ilt og mærker på egen krop de fysiske smerter, som de tre karakterer gennemgår.
Det er ligeledes gennem den dokumentariske stil, at den til tider kejtede dialog godtages. Særligt i filmens første halvdel, da Rie interviewer de forskellige metroarbejdere, tænker man, om de er skuespillere eller rigtige metroarbejdere. Dette giver filmen et stærkt dokumentarisk islæt, der understøtter Ries færden i metrobyggeriet med intentionen om at give et autentisk billede af det europæiske samarbejde.
’Cutterhead’ borer sig ikke kun gennem jorden i metrobyggeriet, den borer sig lige igennem sit publikum. Kombinationen af det psykologiske drama og det kropslige gys gør Rasmus Kloster Bros debutfilm nervepirrende, nærværende og insisterende. Så hvis du tør, så bevæg dig ned i metrobyggeriets mørke og tag med på en overlevelsestur, du næppe vil glemme lige foreløbig.