Nordvest
DRAMA
Premiere 18. april 2013
Børnefamilier, etniske danskere, illegale indvandrer og pushere bor side om side i NV. Den lovlydige tilflytter føler sig ikke truet, men nikker venligt til den lokale dealer på gadehjørnet.
I Michael Noers nye film, ’Nordvest’, handler det hverken om tilflytteren eller den romantiserede forestilling om gangsterlivet.
Det er en ganske klassisk fortælling om drengen, som må blive en mand for at forsørge sig selv og sin familie. 18-årige Casper (Gustav Dyekjær Giese) går hverken i skole eller har job. I stedet sælger han hælervarer for en slik til Jamal (Dulfi Al-Jaburi), en af kvarterets bandeledere.
Vi behøver ikke meget information om Caspers mor (Lene Maria Christensen), før vi fornemmer dagpenge og depressive tendenser.
Trods indbrud og småtyverier kan Casper ikke engang betale for en drink til sin veninde. Det er såmænd heller ikke kvindfolk, som optager Casper. Han vil nemlig ikke lave damer, han vil lave penge. ”Lapper over flapper,” konstateres det i Mitsubishi’en på vej fra et hjemmerøveri.
Drømmen om luksus bringer Casper i kontakt med bandelederen Bjørn (Roland Møller). Med sin kompromisløse adfærd og tykke, fynske dialekt synes han at gemme på et hav af baggrundshistorier. Uden yderligere indblik i Bjørns fortid får vi en fornemmelse af et menneske som kan sprænge i luften hvert øjeblik.
Nu går det drønstærkt for Casper. Selv hans imbecile sidekick Robin (Nicholas Westwood Kidd) forstår alvoren, mens Casper springer hovedkuls ud i en synergi med Bjørn. Det får dødbringende konsekvenser.
Filmens konstante krydsklipning mellem den bløde og hårde side af Caspers identitet skaber højt tempo og dynamik. Samtidig er der en god portion humor, som ikke spiller på den stereotype indvandrer, men på karakterernes individuelle dumheder og fandenivoldskhed.
Selvom filmen er hård og hjerteskærende, forlader man ikke biografen sønderknust. Filmen undgår nemlig at klistre den tragiske situation til med banale klicheer.
Det er ingen solskinshistorie at gå fra tyveknægt til hardcore voldskriminel ved de hårdeste paragraffer. Med en af de stærkeste gangsterfilm herhjemme beskriver Michael Noer yderst vellykket Kbh NV som et fængsel, der holder underklassen fanget generation efter generation.