The Town
THRILLER
Premiere 28. oktober
Hvis du synes det er lang tid siden, du har set noget til Ben Affleck, så er det fordi han er hoppet om på den anden side af kameraet. Og bankrøver-thrilleren 'The Town' lover fortsat godt for det karrierehop.
Som Afflecks først og fremmest grumme instruktørdebut 'Gone Baby Gone' fra 2007 er 'The Town' en crime story fra hans elskede Boston. Denne gang bydelen Charlestown, berygtet for sin binding til den irske mafia, og med Ben hamselv i hovedrollen.
Den hovedrolle er Doug. En tørlagt og kynisk, men ellers grundlæggende flink fyr, der kunne være blevet til så meget mere, men uden den store selvtilfredshed er endt i the family trade: væbnede røverier mod banker og pengetransporter.
Han er hjernen i et yderst effektivt crew, der under et kup tager den unge kvindelige bank-manager (Rebecca Hall) kortvarigt som gidsel, og bagefter finder ud af, at hun er del af yuppie-invasionen af Charlestown og bor lige rundt om hjørnet.
Doug skygger hende for at finde ud af, om hun har set for meget – og ender med at date hende og drømmen om et andet liv. Mens banden, gangster-bosser, ekskærester og FBI-agenter (Don Dra... undskyld, Jon Hamm fra 'Mad Men') presser ham fra alle sider i et loyalitetsspil uden lette udveje. Eller udveje i det hele taget.
Det er spændende hvordan det ender, men 'The Town' forbliver også et lige så konventionelt genrestykke, som plottet umiddelbart lyder. Det er den dygtige eksekvering af ikke mindst actionscenerne, det er byportrættet, og det er birolleskuespillet, der retfærdiggør at nævne nyklassikere som Boston-kollegaen 'The Departed' og bankrøver-slægtningen 'Heat'.
Den for handlingen så vigtige tiltrækning mellem røveren og yuppien kommer måske ikke ligefrem væltende ud af lærredet. Men det gør til gengæld den uberegnelige barndomsven og makker (Jeremy Renner i fortsat desperado-storform fra 'The Hurt Locker') og hans søster, Dougs lige så hotte som fortabte no-hoper-ex (Blake Lively).
Dertil leverer Chris Cooper og en trumfende tør Pete Postlethwaite 'korte-men-hele-billetprisen-værd-i-sig-selv'-scener som henholdsvis fængslet fædrende ophav og trådetrækker under dække som blomsterhandler.