Hypnotisøren
KRIMI
Premiere 6. december 2012
Som bog er ’Hypnotisøren’ af Lars Kepler en original og nervepirrende thriller, men som film er det blevet til en middelmådig krimi.
Det er Lasse Hallströms første film i hjemlandet efter 25 år med Hollywood-film, men hans force ligger andetsteds end i denne genre. Her har han forelsket sig i det sneklædte landskab og brugt det til at afspejle et fastfrosset ægteskab.
Hovedplottet er intakt: En teenagedreng ligger i koma efter den voldsomme nedslagtning af hans familie, og efterforskningen står i stampe. En terapeut tilkaldes for at få kontakt med drengen gennem hypnose. Det afslører og udløser grumme gerninger for drengen, hypnotisøren og deres nære.
Når der rippes op i fortiden, udføres det så overfladisk at den psykologiske dybde forsvinder og der opstår gevaldige huller i plottet. For eksempel er bogens gruppeterapisessioner droppet, selv om de ellers er med til at underbygge terapeutens personlighed og den fortid, der gør ham modvillig til at hypnotisere igen. Hvilket også helt ændrer slutningen.
Mikael Persbrandt er ellers et godt og karismatisk valg til titelrollen, og hypnosescenerne er blandt filmens bedste. Men der burde være mere af den slags spænding.
Hallström har udtalt, at han blev tiltrukket af de menneskelige relationer, men det er forfejlet at lade hypnotisørens ægteskabsproblemer være centrum i et så fremragende thrillerplot. Der er masser af relationer i hans virke som hypnotisør.
Kriminalassistent Joona Linna er en spøjs type, og han fungerer rigtig fint i svenskfinske Tobias Zilliacus’ skikkelse. Men sidehistorien om hans kvindebekendtskaber er forstyrrende. Det kan udforskes i efterfølgende film – der er efter sigende planlagt otte bøger og ditto filmatiseringer.
Efter megen overvejelse kan jeg kun nævne én instruktør, der altid skaber mindeværdige hypnosebilleder: Lars von Trier. Fra ’Europa’-trilogien til ’Antichrist’, er han helt eminent. Ikke, at Trier skulle have instruereret denne film, men der må være andre og bedre egnede. Som Kjell Sundvall (’Jægerne’), der er udset til anden del af serien, ’Paganinikontrakten’.
Det bliver forhåbentligt mere hypnotisk – helt uden hypnotisør.