Håbets land
DRAMA
Premiere 12. september
Med stor sanselighed har japanske Shion Sono formet en æstetisk og foruroligende fortælling om et atomkraftværks indvirken på flere generationer. Sono har ikke haft til hensigt at skabe en klassisk katastrofefilm, men derimod valgt at gå tæt på katastrofens ofre og med stor kraft indfange frygten, ulykkeligheden og håbet igennem deres øjne.
I Nagashima bor familien Ono med et landbrug. Markerne bugner af noget der minder om overdådig sundhed, imens køerne i staldene veltilfredse gumler deres giftige hø. Yasuhiko Ono får hjælp af sønnen og svigerdatteren til at holde gården. Hans kone er dement, men lever en stabil tilværelse i de trygge rammer. Trygheden er dog ikke en selvfølge, når nabobyen huser et atomkraftværk, og landet jævnligt hjemsøges af voldsomme jordskælv.
Navnet på den fiktive by er sammensat af de tre byer: Hiroshima, Nagasaki og Fukushima, og dermed melder Sono klart ud, at han mener atomudslippet historisk set skal forstås på linje med atombomberne. Denne reference er et opråb fra en gammel punkpoet. Et opråb som indeholder en rørende, usentimental grundnerve, der for alvor understreger katastrofens væsen og gør det tydeligt, hvor store konsekvenserne af en atomulykke er for de involverede.
Familien bliver tvunget til at tage stilling, da det fatale jordskælv rammer og Nagashima bliver opdelt i to med evakueringsgrænsen lige præcis foran familiens gård. Sono belyser med ulykken den problematik, der ligger i de to generationers valg og muligheder: De unge forlader byen i håbet om en fremtid, imens de gamle bliver tilbage i deres hjem, hvor de vante omgivelser dulmer den frygt, som nedsmeltningen har sået, og ignorerer den åbenlyse fare.
Vigtigheden ved denne film er, at den er et følelsesmæssigt bidrag til atomdebatten, snarere end information. Med ’Håbets Land’ inviteres vi ind i familiens hjem, bliver bekendt med nærværet og den usynlige fjende, som hersker i deres verden og eksisterer i alt, de har med at gøre.
Titlen hentyder til det håb, som det japanske folk har måttet efterstræbe ovenpå flere ulykker af denne kaliber. ’Håbets Land’ er en æstetisk og rørende fortælling fra en af de mest innovative instruktører i japansk filmindustri.