Elles
DRAMA
Premiere 25. oktober 2012
Da Richard Gere scorede Julia Roberts i halvfemser-hittet 'Pretty Woman', bragede Verdis pompøse 'La Traviata' ud af højtalerne. Her er det Beethoven. Den naive prostituerede opgraderes til et par kåde escortpiger. Grænsesøgende, fransk polygami overtrumfer domesticeret tosomhed på amerikansk.
Den kokette Charlotte (en charmerende Anaïs Demoustier), afskyr sine forældres discounttilværelse. Den polske Alicja (en dragende Joanna Kulig) bruger til gengæld sine kvindelige attributter som sociale stigbøjler.
Ind kommer journalisten Anne (en fænomenal Juliette Binoche) med sin nysgerrige diktafon og lystige spørgsmål om selvbillede, seksualliv og skæbne. Er det muligt at være lykkelig, når kroppen er til salg? Langsomt vender mikrofonen den anden vej. Mod Annes egen sterile tilværelse med en distræt mand og et par forsømte børn.
Et eksistentielt opgør ulmer under den polerede overflade. Konformitet kontra kødelighed. Sædvane versus sanselighed. Konflikterne spidser til, mens Anne må tage livtag med sin tilværelse.
Wajda, Kieslowski, Polanski. Nu Szumowska. Filmmagasinet Variety kaldte hende "en af de ti bedste unge europæiske filminstruktører". Og med rette!
Stilen er observerende, næsten dokumentarisk. Zoom-knappen bruges flittigt til at udforske karakterernes allerinderste kroge. En herlig intimitet, som gør publikum fortrolig med filmens galleri. Fortællermæssig familiaritet åbenbarer en emotionel dybde. Tilskuerens opmærksomhed ægges på allerfineste manér.
Virkningen? Man ser ikke blot filmen. Man er på en underfundig måde selv med i den.
Det er forfriskende med fordomsfriheden i danske Tine Byrckels manus. Ingen løftede pegefingre. Ingen moraliserende taler. Til gengæld en åbensindet livsholdning, der synes oprigtigt interesseret i at forstå og formidle sit stof så retfærdigt som muligt. Merci for det!
Klichéfri er filmen nu ikke. Mændene bliver fremstillet som nogle selviske libido-bæster. Underskud af amour hos de etablerede klasser – lidenskabelig optur i ungdommens udskejelser. Tre gamle kendinge. Men også udhulede? Nej.
Filmen tør, uden at tie. Robuste temaer om kvindens rolle i et moderne samfund og kulturens kastrering knuser klichéerne.
Tilbage står en almengyldig, formidabel fransk film med format.