Selskab / Seminaret
DRAMA
8. – 18. februar 2014
Mammutteatret i en lejlighed på Nørrebrogade 3B.
Foto: Per Morten Abrahamsen
Vi søger alle friheden, men i Mammutteatrets eksperiment skal man først afgive frihed for at opnå frihed. Det er den kontrakt, man bogstavelig talt underskriver som publikum. Så længe Mammutteatret har vores frihed, er det også deres ansvar, at vi er underholdt.
Når man går til ’Selskab’ på Nørrebrogade 3B, skal man være forberedt på at blive udsat for lidt af hvert. Et seminar lægger den dramaturgiske ramme om en intens 60 minutters forestilling om frihed. Tina Gylling Mortensen er den dragende foredragsholder Margrethe, der står i spidsen for frihedsselskabet. Hun indtager rummet i flagrende gevandter og en attitude af bestemt overskud og ro.
Rundt omkring i rummet vimser små disciple, som tydeligt virker kuede af Margrethe, og bagerst i rummet sidder Hannesen (Claus Flygare). Hannesen er en lukket og mystisk mand, men han vågner op, når han med ryggen til publikum beskriver frihedens historie med en overraskende indsigt.
Eksperimentets uforudsigelighed skaber spænding i rummet. Som publikum skal man konstant være opmærksom for at fange de små hints, der antyder forandring i fortællingen. ’Seminariet’ har ligesom Mammutteatrets forrige selskab ’Fars Stuer’ hele tiden en underliggende stemning af, at nu går det galt. Det gør det naturligvis også.
Men de dogmeregler, som både skaber anderledes fortællinger og nye fortælleformer for publikum, kan også virke som en begrænsende faktor for at forestillingen kan nå at blive rigtig interessant.