Verdens Smukkeste Dreng
DOKUMENTAR
Originaltitel: The Most Beautiful Boy in the World
Premiere 21. oktober 2021
At blive udråbt til verdens smukkeste dreng og være berømt og feteret som 16-årig lyder som alle teenageres drøm. Men for svenskeren Björn Andrésen var det begyndelsen på et liv med massive op- og nedture. Og nok mest det sidste.
Björn er nu i midten af tresserne og kameraet følger ham og en række personer, der har været centrale figurer i hans liv over en 5-års periode, hvor han rejser til steder, som har haft stor betydning for ham og hans karriere: Stockholm, hvor han blev opdaget og castet til rollen som Tadzio i Luchino Viscontis film ’Døden i Venedig’. Selvsamme Venedig, hvor optagelserne fandt sted. Og Tokyo, hvor han blev en kæmpe popstjerne som bare 18-årig. Men alt er ikke fortid, vi er også med on location i Budapest, hvor han medvirker i en mindre rolle i den amerikanske gyser ’Midsommar’ (2019).
I år er det 50 år siden at ’Døden i Venedig’ havde premiere og katapulterede en dengang ung, ukendt svensker ind i en verden fyldt med stjernestøv, glitter og ekstrem medieinteresse. Men hvordan klarer man den pludselige berømmelse, hvor man den ene dag møder den engelske kongefamilie til gallapremieren i London for derefter at tage til filmfestivalen i Cannes? Og hvad når man ikke længere er verdens smukkeste dreng?
Visconti selv udtalte på en pressekonference i forbindelse med premieren, at hans nu 16-årige hovedrolleindehaver allerede havde peaket - og i hvert fald var mindre smuk end under optagelserne året forinden. Og Björn Andrésen selv var allerede da han prøvefilmede til castingen tydeligt utilpas. Men hans mormor ville gerne have en kendis i familien og sådan blev det.
’Verdens Smukkeste Dreng’ er et fascinerende, råt og ærligt indblik i et liv med mange ekstremer. Og det er lykkedes instruktørerne at få Björn Andrésen til at åbne op i imponerende grad - også omkring dybt traumatiske familieomstændigheder, der har medført et periodevist misbrug af alkohol og gjort ham til en meget lidt nærværende far og kæreste.
Her er Björn netop ved at få styr på sit liv og sin kaotiske lejlighed efter at have ladet stå til i mange år. Faktisk har hans datter ikke været på besøg i Björns hjem i 11 år (om end de har haft kontakt) før de mødes hos ham i slutningen af filmen for at se på gamle familiefotos.
Han var verdens smukkeste dreng, et ikon og en fantasi. Og filmen balancerer på en fin måde at skildre både fortid og nutid, som de flettes ind i hinanden.