Kick-Ass
ACTION / KOMEDIE / DRAMA
Premiere 15. april
Her er det så, det endelige bevis på, at de bedste superhelte-film er dem, hvor superhelten ingen superkræfter har.
Balstyriske ’Kick-Ass’ er en født klassiker i genren. Og dens blot 11-årige dræbertornado Hit Girl er årets instant icon – årets Oberst Landa fra ’Inglourious Basterds’, om man vil.
Hovedpersonen er ellers Dave (Aaron Johnson, hold øje med ham!), en helt almindelig kikset svagpisser af en teenager, der en dag trækker i en grøn/gul dykkerdragt for at blive superhelten Kick-Ass. Han kan hverken slås eller flyve, men han insisterer så meget på at gøre en forskel, at han ender med at gøre det – og også ender på YouTube. Pludselig er han en vaskeægte maskeret helt, men dermed følger også opmærksomhed fra vaskeægte gangstere og vaskeægte selvtægtsmænd (og -piger).
For det er her, den anderledes hårdhændede og ninja-effektive Hit Girl (Chloë Moretz, hold øje med hende!) og hendes hyggelige, men vanvittigt hævngerrige far Big Daddy (Nicolas Cage, og der er ingen grund til at holde sig for øjnene denne gang!) kommer ind i billedet. Det er også her, at herligheden udvikler sig fra at være en fornøjelig splejsning af ’Spider-Man’ og hormon-komedien ’Superbad’ til også at være en afsindigt underholdende slags ’Snatch’, der pløkker løs på ’Watchmen’.
Det er forrygende, så godt filmmager Matthew Vaughn får de forskelligartede brikker, inklusive et drilsk metaplan og en dyster grundtone af oprigtig fare, til at passe sammen i en ny berusende sammenhæng af søde øjeblikke, grov humor og virtuos voldsudgydelse.
Hvor de fleste superhelte-film klasker vådt sammen mod slutningen, har ’Kick-Ass’ ikke bare ét, men to fabelagtige klimaks. Og, tør vi sige det, et par næsten ægte rørende scener. Det gennembrud Vaughn ikke fik med sin sørgeligt oversete fantasy-film ’Stardust’, kommer så sandelig nu.
Og så er der altså den lille uimodståelige pakke død, Hit Girl. Hendes iboende kontrast mellem uskyldigt barn og ultra-drabelig svovlmund er grotesk sjov og chokerende virkningsfuld. Varm kakao med skumfiduser, omrørt med en rygende Gatling gun.
Sjældent har et oplæg til en sequel været mere velkomment, for ’Kick-Ass’ losser så hårdt lige i drengerøven, at man groggy forlader salen messende: MERE. HIT GIRL. NU!