Exit Through the Gift Shop
Dokumentar
Premiere 12. maj kun i Vester Vov Vov
Thierry Guetta er en, på den ene side, ganske almindelig familiefar, fransk immigrant i Los Angeles og indehaver af en lidt for dyr poptøjbutik. På den anden side er han en ikke særligt talentfuld filmmand, som lider af den tvangstanke at han må filme alt.
Og når jeg siger alt, så mener jeg alt. Familie og venner lægger ikke mærke til kameraet længere og det gør Guetta nok heller ikke. Når et bånd er fyldt, bliver det smidt ind på et værelse og der ligger det så sammen med tusindvis af andre bånd uden nogen form for orden.
Ad omveje kommer han i kontakt med street art-kunstnere i Paris og LA, og dem begynder han selvfølgelig også at filme. Det lykkes ham at filme de fleste af de betydende i deres arbejde, og han begynder sågar at gå til hånde med lidt praktisk arbejde i forbindelse med tilblivelsen af denne så flygtige og så forkætrede kunstform.
Men Guettas samling af kunstnere er ikke komplet. Han mangler én: Banksy. Ikonet blandt street art-kunstnere og mere end almindeligt sky. Det lykkes dog at få kontakt, og i det øjeblik tager begivenheder en ganske anden og helt uventet drejning. Banksy overtaget det flyvske projekt og skaber et monster, for på bunden af Thierry Guetta ligger en lille kunstner og plasker panisk for at komme op til overfladen.
Filmen har, udover en kolossal underholdningsværdi, også stort held til at vise hvor hårfin grænsen mellem kunst og crap er. Den viser hvorfor præmissen for street art altid er og altid bør være flygtigheden, og den viser hvor ubegribeligt tilfældigt det er, hvem og hvad der definerer kunsten på et givent tidspunkt.
Jeg er vild med Guetta. Han er en tosse og har tossens held og det giver et vidunderligt stof til dokumentaren. Hvor meget af det, der er opstillet og iscenesat kan jeg ikke bedømme, men det er under alle omstændigheder umådeligt godt set af Banksy at gøre Guetta til hovedpersonen i en film, der handler om det flygtige, det forbudte og det, som Guetta under ingen omstændigheder har talent til. Han bliver Banksys berettigelse og dermed en kunstens moderne antihelt.