pixel

Everybody’s Talking About Jamie

  • Malmö Opera
  • premiere 1. september 2023
  • 3

Fakta

MUSICAL

1. september – 31. december 2023

Malmö Opera

Er dette virkelig en nyskrevet musical fra 2017? En parodi på en musical? Eller et dovent skrivearbejde af en AI-chatGPT-robot, der har klippe-klistret fra diverse musicals og coming-of-age film, og skabt en metervare af en feel-good musical? 

Sekstenårige Jamie bor i en middelstor prollet provinsby, og kan ikke rigtigt finde sin plads. Til studievejledning i skolen tager han en personlighedstest for at få hjælp til sin fremtidige karriere; ifølge den skal han være gaffeltruckchauffør. Men Jamie vil gå sin egen vej og stå på egne ben – i højhælede sko. Han vil være dragqueen! Han må finde sin stemme og stå for det han tror på, både i skolen og hjemmet, og i en bjerg- og dalbane af en klichefyldt teenagefortælling kulminerer det hele i et prom-night/dragshow extravaganza, med fuldt orkester og gruppekoreografi.

Stykket, der bygger på en BBC-dokumentar fra 2011 om teenageren Jamie der vil være dragqueen, blev først opført i hans hjemby Sheffield i 2017, og har sidenhen været opsat rundt omkring i verden, og også som film. Malmö Opera, der generelt har en mere munter end højtidelig profil, og hverken ser ned på operetter eller musicals, er det seneste skud på stammen, der har forelsket sig i stykket. Og det forstås – stykket passer perfekt ind i stedets ånd, og Malmö Opera har det perfekte ensemble til en opsætning af denne kaliber – blandt andet publikumsfavoritten Oscar Pierrou Lindén der har været en fast del af ensemblet siden han i 2016 ligeledes trådte på den store scene i højhælede sko – dengang som Lola i ’Kinky Boots’.

Men der er sket lidt i mellemtiden. Både når det kommer til repræsentationsdebatten om hvem der bør blive sat til at spille forskellige roller, særligt når det kommer til underrepræsenterede minoriteter, men også på et helt lavpraktisk plan; Hovedrolleindehaveren er blevet 36 – tyve år ældre end den karakter han spiller på scenen, og en større aldersforskel end internettets yndlingseksempel på grandvoksne, der spiller teenagere: Den dengang 33-årige skuespiller der spillede den 18-årige Rizzo i filmen ’Grease’. 

At Oscar Pierrou Lindén er en drøm i høje hæle og en fantastisk disciplineret musicalstjerne gør desværre ikke rigtigt op for dette, særligt i en historie om at være sit sande autentiske selv, og det enorme fokus der er på Jamie igennem stykket. Alle taler om Jamie, og når Jamies alter-ego skal på scenen hedder hun May May (mig-mig), oversat fra det engelske Mimi – Jamie lider åbenlyst af Main Character Syndrome, og tror at hele verden drejer sig om ham.

Omkring Jamie er der dog en perlerække af karakterer der støtter ham til at skinne i sin glansrolle. De voksne, man kan ønske som forbilleder for et fortvivlet barn, er: Moderen Margaret (Anki Albertsson), der måske lidt for længe har levet i skyggen, og hendes veninde Ray (Vivian Cardinal), der på sin vis har trådt ind i en faderrolle i stedet for den fraværende far. Og i skolen har Jamie særligt veninden Pritti Pasha (Leila Jung) som et introvert yin til hans dominerende yang. Leila Jung er en soulfuld stjerne!

Men den klarest strålende stjerne er baryton Loa Falkman, der med 50 år på de store svenske scener, med sit nærvær øjeblikkeligt påminder om at man er i trygge hænder. På scenen bliver han Jamies mentor som den erfarne dragqueen Loco Chanelle, der husker Jamie på at drag er mere og andet end høje hæle og paryk. Det er kunst, identitetsudtryk, politik, fællesskab og bearbejdelse af traumer. Og denne påmindelse er måske musicalens største force, særligt i en tid hvor konservative trolde sætter lighedstegn mellem drag og pædofili.

’Everybody’s Talking About Jamie’ er en fejring af forskelligheden og det at turde at stå op for sig selv og det man tror på. Og om end denne moderne musical er en kende generisk, er der også noget trygt i hele tiden at vide hvor melodien og historien er på vej hen, selv hvis man ikke er en ørn på svensk – den oversatte musical har både svenske og engelske overskrifter. Maskineriet er smurt til mindste detalje, i orkestret og scenografien – og selv operahusets personale i den smukke funkisfoyer er iført drag. Elsker du musicals, er Malmö Operas store efterårs-satsning et sikkert hit. Især hvis du kan se gennem fingre med en 36-årig teenager.

Mest læste

seneste
scene

Prøvedage
5.04

Rundetårn
Blodbryllup
5.04

Det Kongelige Teater
Figaros Bryllup
4.02

Operaen
Hvem er bange for Virginia Woolf?
5.04

Teatret ved Sorte Hest
Sort Samvittighed #4
5.04

Betty Nansen Teatret
Gilgamesh
4.02

Sort/Hvid

seneste
film

Lykketræf
4.02

Woody Allen
The Room Next Door
4.02

Pedro Almodóvar
The Substance
5.04

Coralie Fargeat
The Apprentice
3

Ali Abbasi
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling