pixel

The World of John Neumeier

  • Tivolis Koncertsal
  • premiere 16. maj 2024
  • 6

The World of John Neumeier

Fakta

BALLETSHOW

16. - 18. maj 2024

Tivolis Koncertsal, gæstespil af Hamburg Ballet

Den ultimative balletgalla! Helt aldeles overvældende i følelser og udtryk, kropsligt og sjæleligt berusende samt med uforlignelig fortælleglæde. Dette er essensen af John Neumeier, der selv er på scenen i denne fabelagtige tour de ballet gennem hans over 50-årige karriere som koreograf og balletmester.

Med små introer, anekdoter og kommentarer fra Neumeier, samt hans yngre alter ego som aktør og danser, flyder historien om manden og hans dans. De personlige preferencer og de professionelle inspirationer smelter sammen i et unikt og alsidigt balletudtryk, der præsenteres gennem uddrag fra 14 af hans balletværker. Både nogle store, velkendte og nogle mindre og nyere værker.

De første indtryk og starten på danselysten var de storslåede Hollywood-musicals, som han så med sin mor, så de første showstykker er ’Candide Overture’ (fra ’Bernstein Dances’) og ’I Got Rhythm’ (fra ’Shall We Dance?’), hvor især Gerschwin-toner og Gene Kelly-trin har inspireret. Ida Praetorius og Alexandr Trusch er det skønne solopar, der mixer høj hat, smoking og tåspidssko særdeles livligt, så man ikke er i tvivl om Neumeiers forkærlighed for stepdans.

Derefter en længere sekvens hvor ’Nøddeknækkeren’-uddrag danner base for Neumeiers intro og læring som balletdanser, og derfra til de nye ambitioner om selv at skabe koreografi. Denne skabelsesproces spejles eminent i ’Døden i Venedig’, der for altid vil stå som det mest helstøbte herre(ballet)dans for mig. 

Og Neumeiers helt særlige herre(ballet)stil bekræftes når man ser uddragene af ’Nijinsky’ og ’Opus 100–for Maurice’. Førstnævnte i et forfærdende krigstraume, en stærkt rørende cadeau til en af de største inspirationskilder; og sidstnævnte en hyldest til den nære ven Maurice Béjart - med Alexandre Riabko og Edvin Revazov i en rånaturlig kærlighedsdans, der rykker i tårekanalerne med Simon & Garfunkels ’Bridge over Troubled Water’.

En anden personlig favorit er ’Kameliadamen’, der balancerer kærlighed og smerte så tårevædende perfekt at nogle øjeblikke står yderst skarpt. Såsom de tre ikoniske pas de deux’er, hvoraf den hvide her fremføres smukt og legende af Ida Praetorius og Jacopo Bellussi. Endnu et hovedværk er ’Romeo og Julie’, og Neumeier har ofte udtalt sin taknemmelighed i den inspiration Shakespeare gav, især de store følelser, der kunne skabes dansedrama af. Som her i ’Othello’-uddraget, hvor Jason Reilly og Anna Laudere leverer den mest intense intimitet ud af ekstremt minimalistisk koreografi. 

’Othello’ var den ballet, der startede en splid og endte i et brud med Den Kongelige Ballet i 2022, så det er med kæmpe taknemmelighed at vi kan opleve balletmesteren og hans fantastiske Hamburg Ballet i Tivoli. Ikke mindst fordi Neumeier stopper som balletchef i år, efter 51 år i Hamborg, og selvom han vil være freelance-koreograf er der også en overhængende chance for at den 85-årige legende vil trappe ud af ballet-ballet.

For som denne gallaforestilling beviser er der uendeligt meget vidunderligt Neumeier-balletkunst at nyde, både for første gang og ved gensyn. Blandt de nyeste værker er ’Ghost Light’ med inspiration fra japansk teater: kabuki, noh, bunraku; og en af de russisk tematiserede balletter ’Anna Karenina’ overrasker med humoren. De sidste tre er mere spirituelt og/eller klassisk inspireret af musikken: ’Juleoratoriet I-VI’, ’Beethoven Project II’ og ’Mahlers 3.Symfoni’. 

Til denne forrygende balletaften hører også nogle af de smukkeste, vildeste og mest rørende musikstykker - af mestre som Mahler, Prokofjev, Bach, Wagner, Beethoven, Chopin, Schubert, Tjajkovskij - helt vidunderligt forløst af Tivoli Copenhagen Phil ved dirigent Christian Øland. Overdådigt fra start til slut.

’The World of John Neumeier’ med undertitlen ’An Autobiography in Dance’ er på mange måder det ultimative balletshow. Som mesteren selv siger: "Dans er den optimale måde at skabe og forme følelser." Man kan kalde det selvforherligende og excessiv, men imponerende og forrygende er det. Og en balletgalla som denne er jo netop en hyldest, og som 85-årig levende legende kan John Neumeier bære det mere end nogen anden - fuldt ud velfortjent og kæmpe triumf.

Mest læste

seneste
scene

Blodbryllup
5.04

Det Kongelige Teater
Figaros Bryllup
4.02

Operaen
Hvem er bange for Virginia Woolf?
5.04

Teatret ved Sorte Hest
Sort Samvittighed #4
5.04

Betty Nansen Teatret
Gilgamesh
4.02

Sort/Hvid

seneste
film

Lykketræf
4.02

Woody Allen
The Room Next Door
4.02

Pedro Almodóvar
The Substance
5.04

Coralie Fargeat
The Apprentice
3

Ali Abbasi
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling