Efter Stormen
DRAMA
Originaltitel: Umi yori mo mada fukaku
Premiere 25. maj 2017
Familiebånd er sjældent ukomplicerede, hverken på film eller i virkeligheden. Der er ofte traumer, uforløste håb og drømme, og det er bestemt også tilfældet her. Men på en meget stilfærdig, japansk måde. Og det er afgjort ikke ringe.
Ryota (den fantastiske Hiroshi Abe) er en mand i slut-30erne. For 15 år siden udgav han en prisbelønnet bog, men siden er det ikke lykkedes ham at leve op til fortidens succes og han ernærer sig nu som privatdetektiv, men har samtidig et ikke ubetydeligt spilleproblem. Gamblingen belaster forholdet til ekskonen og gør det vanskeligt (for ikke at sige umuligt) for ham at betale børnebidrag til sin 11-årige søn. Efter faderens død forsøger Ryota at genopbygge forholdet til – og genvinde tilliden hos – både sin mor, søn og tidligere kone. Men det er lettere sagt end gjort.
Det lyder ganske vist dystert, men det er bestemt ikke tilfældet. Tværtimod er der drysset gavmilde doser af både humor og fantastiske observationer ud over samtlige de to timer, filmen varer. Ikke mindst moderen er spot on i sine vurderinger af Ryota, hvis grundlæggende problem hun diagnosticerer så præcist som hvis hun havde været læge: At han bruger al sin tid på at jage det, han har mistet eller på at drømme uopnåelige drømme om at blive rig i stedet for at favne den tid, han lever i.
Det er rørende, det er dybt og det er usentimentalt. Ryota er ikke et røvhul, selv om han gang på gang opfører sig som et, for nej, det er ikke okay at udspionere sin eks, for at tjekke den nye kæreste ud eller at stjæle fra sin gamle mor for at finansiere sit spilleproblem. Men selv om Ryota absolut er en mand med ret markante karakterfejl er han også et grundlæggende sympatisk menneske, som det er let at identificere sig med, for han VIL gerne sin familie og forsøger virkelig at være der for dem alle.
Det er de små, dagligdags observationer om almindelige menneskers liv, som det lykkes instruktøren Hirokazu Koreeda at skildre så præcist – blandt andet sådan en lille ting som madens betydning i den japanske familiedynamik og hverdag. Og det er også grunden til at filmen fungerer så godt som den gør.
’Efter Stormen’ deltog i kategorien Un Certain Regard i Cannes i 2016 og har derudover været i konkurrence på en række filmfestivaler rundt omkring i verden. Det er ikke svært at se hvorfor.