The Bollywood Trip
DRAMA MED DANS
6. oktober - 19. november (på dansk)
29. november - 3. december (på engelsk)
150 min.
Republique, Store Scene
At forene indisk Bollywood-dans og sang med et dansk hospitalsunivers er noget af en opgave. Bag navnet på stykket 'The Bollywood Trip' på Republique lå forventninger om at blive revet hele vejen til Indien med sprudlende farveorgier og eksplosive indtryk. Hertil også en kritik af vores vestlige verden.
Helt så godt skulle det nu ikke gå.
Forestillingen udspiller sig på en psykiatrisk afdeling. Lægen (Thomas Corneliussen) er forelsket i sygeplejersken (Laura Müller). Chokerende dansk i forhold til den eksotiske titel. Men da en mand (Janus Nabil), der tror han er Bollywood-stjerne, ankommer til afdelingen, bliver det spændende.
Med fire indiske dansere, besætter han vores opmærksomhed med hindi-sang og band, og man kan ikke lade være at rokke med. Det er den rene fest. Selv lægen, der skal overbevise ham om, at det hele er en vrangforestilling, bliver revet med af Østens mystik og overvældende universer.
Trods klichéer her og der, er 1. akt en fornøjelse. Historien bliver dog i 2. akt mere og mere indviklet.
Kærlighedshistorien mellem lægen og sygeplejersken er allerede udpenslet og bliver forceret kompliceret, mens historien om den indiske mand udvikler sig en smule patetisk.
Janus Nabil lyser som aldrig før i rollen som Bollywood-stjernen Haroon. Karakteren pines dog over at være blevet snydt af en ludfattig familie i Indiens slum. Hans ulykkelige skæbne skal fremavle stor sympati, men i stedet bliver det tydeligt, at dette netop er en dansk historie. Ikke en indisk.
Tvivlen, om hvad forestillingen skal og vil, vokser. Som min ven Pelle sagde: ”Jeg plejer altid at hade sangene i forestillinger, men jeg glæder mig til næste nummer”. Han mente det yderst positivt, men jeg mistænker ham for også at føle sig vildledt af de mange historier og tematikker.
En chance for en kritik af det vestlige samfund og vores medicinal-industri bliver slået an i et omkvæd der lyder sådan: ”Lykken er noget vi tar'”. De anderledes værdier tabes dog på gulvet og overskygges af banale følelser og parodier.
Forestillingen har dog flere fantastisk charmerende træk, især når Østens mystik får lov at leve og klichéerne bevarer en kærlighed til dem, de kommer fra.
Derudover er 'The Bollywood Trip' besat af hårdtarbejdende, vidunderlige skuespillere, en scenograf der, med stor fascination og respekt, fortæller med på historien og dansere der, med sorte øjne og hvide smil, giver opsætningen en energi vi ellers aldrig kunne opnå. Jeg ville ønske, de også fortalte noget.
'The Bollywood Trip' lægger op til en spændende samarbejde mellem forskellige kulturer. Det er helt sikkert noget andet og man bliver godt underholdt. Næste gang synes jeg, vi skal overlade instruktion og manus til inderne selv, så vi kan blive inviteret udenfor spisevognen og helt ind i papkasserne.