Tusen Bitar
DOKUMENTAR
Premiere 5. februar 2015
Björn Afzelius havde et knust hjerte, til den dag han døde. ’Tusen Bitar’ fortæller gennem de mennesker, som levede med ham, på scenen og i privaten, hvordan manden med det knuste hjerte blev Sveriges bedst sælgende kunstner, og hvordan han kæmpede med livet og retfærdigheden.
Det var ikke en pige, der knuste Afzelius’ hjerte, men et nært familiemedlem. Instruktørerne tegner gennem personlige interviews med ekskærester, venner og bandmedlemmer et indtrængende portræt af en mand, som lod sit sårede hjerte styre sit liv og derfor aldrig slog sig ned sammen med sit livs kærlighed men i stedet investerede sin energi i uretfærdigheder på Cuba og lignende steder. En mand, som ligeledes aldrig talte om sit knuste hjerte men som lagde netop det hjerte blot i mange af sine sange. Men ingen af vennerne eller kollegaerne vidste, at de dybe sange, han skrev, faktisk handlede om hans sårede sind og svære barndom.
Væsentlig for fortællingen om den svenske troubadour, er Marianne Lindberg De Geers medvirken. Hun var hans elskerinde det meste af hans liv, og måske kvinden han elskede. Selvom Björn gerne ville have familie, børn og bil og prøvede at gøre det sammen med hende, så kunne han simpelthen ikke. Til det var hans kvindesult for stor. Ja, den var næsten en afhængighed.
Filmskaberne Magnus Gertten og Stefan Berg formår at komme ret tæt på et komplekst menneske, fordi de venner og kvinder, som virkelig har elsket Afzelius, åbner op for, hvem han var for dem og sammen med dem. Billedet af Björn Afzelius bliver endnu mere personligt via det massive arkivmateriale og det konsekvente valg af radiointerviews med sangeren, som gør at portrættet af mennesket bag popstjernen kommer tæt på og forbliver interessant. Her bliver det pludselig tydeligt, hvorfor det var netop Anne Linnets sang, om de tusind stykker et menneske kan splittes i, han valgte, og som blev et af hans største hits.
’Tusen Bitar’ er en gribende dokumentarfilm, fordi Afzelius’ historie er en gribende historie. Instruktørerne snubler af og til. De er til tider lidt for ukritiske og tvinger i filmens slutning Afzelius’ to døtre og deres tårer ned i halsen på publikum, da filmen skildrer hans død. Det havde de slet ikke behøvet. Men det kan tilgives, for overordnet er ’Tusen Bitar’ et fint afrundet billede af et menneske, hvis liv har påvirket rigtig mange andres. Et menneske, hvis knuste hjerte kostede ham kærligheden.