Valby bakker op om ny metro til Hvidovre
Mindre biltrafik — og en relativt simpel anlæggelse — kan give M4 til Valby og Hvidovre gode chancer for at blive byens næste metrolinje.
Kampen om Københavns næste metroforlængelse er lige nu i fuld gang, og otte mulige linjer dyster om at blive den næste i jorden.
Mange efterspørger metrostop til netop deres bydel. Men når det besluttes hvilke linjer, der skal i jorden, sker det desværre på tør, kommunal vis baseret på nøgterne analyser af passagerpotentiale, omkostninger og evnen til at binde vigtige knudepunkter som hospitaler og arbejdspladser tættere sammen.
I opløbet om at følge efter M5 blev det tidligere i år politisk besluttet at gå videre med otte mulige linjer baseret på en tidligere pre-screening, hvor hele 16 linjer blev overvejet.
Og ét af de forslag, der har gode chancer for at blive valgt, er formentlig en forlængelse af M4-linjen fra København Syd til Hvidovre Hospital.
Gode chancer til hospitals-metro
Valby Lokaludvalg er helt med på at få mere metro til deres bydel. I en erklæring lyder det nu, at de også vil arbejde for en forlængelse af linjen og dermed tilslutte sig Hvidovre Kommune, der længe har bakket op om idéen.
Lokaludvalget foreslår desuden, at der etableres et afgreningskammer ved København Syd, der vil give mulighed for at forlænge linjen yderligere — og i en anden retning — i fremtiden. M4 skal altså kunne splitte sig selv op i to ved København Syd.
Så langt i planlægningen er vi selvfølgelig ikke endnu. Men måske er det ikke for tidligt at have de store ønsker klar, for der er flere grunde til, at forlængelsen til Hvidovre Hospital kan have en konkurrencefordel om at blive byens næste metrolinje.
For det første kan linjen betjene dele af Valby — og Hvidovre — der i dag ligger afskåret fra S-togsnettet, og som er blevet markant byudviklet de senere år. Linjen kan desuden binde et af landets største hospitaler, der dagligt besøges af 10.000 patienter og ansatte, langt bedre op på det kollektive net.
Man vurderer, at en station ved Hvidovre Hospital vil blive benyttet ligeså meget som den ved Nørrebros Runddel.
Med sin nærhed til Holbæk Motorvejen, der suser lige forbi den potentielle endestation ved Hvidovre Hospital, kan linjen desuden potentielt bremse en del biltrafik ind og ud af byen i kombination med et parkér- og rejs-anlæg.
Og endelig er linjen med sine små fire kilometer også en smule nemmere at gå i gang med end flere af byens andre gode linje-forslag. Hvidovre Kommunes eget udspil er, at en del af strækningen skal køre på overfladen — og ikke i tunnel — så der kan spares penge.
Tunnel og højbane
I både Københavns Kommunes planer og i Hvidovre Kommunes egen forundersøgelse er der lagt op til fire nye stationer: Grønttorvet, Vigerslev Centret, Hvidovre Vej og Hvidovre Hospital.
Den økonomisk bedste løsning er ifølge Hvidovre en kombination af en underjordisk tunnel frem til Vigerslev Allé, og en højbane de sidste to kilometer til Hvidovre Hospital. Højbanen skal følge Holbæk Motorvejen og Nordre Hospitalsvej. Den gode plads langs de store hovedveje betyder, at meget af gravearbejdet ikke vil forstyrre trafikken.
Forundersøgelsen viser, at en kombination med et parkér og rejs-anlæg ved Hvidovre Hospital i 2040 kan give op til 18.500 ekstra daglige passagerer i den københavnske metro — og dermed altså reducere biltrafikken i Hvidovre og København.
I dag kan en biltur i myldretiden fra Hvidovre Hospital til Hovedbanegården ofte tage op til 45 minutter, mens det i metroen kan klares på 27 minutter. Og Hvidovre Kommune når frem til, at et parkér-og-rejs anlæg kan betyde op mod 15% reduktion af spidsbelastningen på Holbækmotorvejen i retning mod København.
I 2023 udarbejdede Hvidovre Kommune sit eget skitseprojekt, der — ud over en højbane og et parkér og rejs-anlæg — inkluderede en overdækning med boliger og solceller over Holbæk Motorvejen. Metroen kan altså blive katalysator for en omtænkning af hele området.
Kan Rødovre komme med?
Endelig nævner foranalysen kort muligheden for en potentiel forlængelse af linjen fra Hvidovre Hospital hele vejen mod nord til Rødovre Station.
Det er et ønske, som Rødovre og Hvidovre Kommune tidligere samarbejdet om, for at bremse mere forstadstrafik og også binde Hvidovre Hospital bedre sammen med de vestlige forstæder.
Analysen af de otte mulige linjer til fremtidens København ventes afsluttet om et par måneder. Til den tid bliver vi altså lidt klogere på om byens næste linje lander i Hvidovre, Rødovre — eller måske endda Malmø.
Læs selv nærmere i alle de 16 pre-screenede linjer i dette faktaark fra Metroselskabet, hvor du altså også kan se de otte linjer, der er taget af bordet.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Valby Bakker ... tøhø.
Interessant, at to af Valby Lokaludvalgs argumenter går på biltrafik: de vil gerne undgå pendlertrafik gennem bydelen, og de vil gerne undgå pendlerparkering i bydelen.
Så en del af finansieringen af metrolinjer som denne burde vel egentlig komme fra div. bilrelaterede konti, kommunalt og statsligt. Jf. hvad Kim skriver om roadpricing. Det var også et af argumenterne for M1-2-3, at metroen gør det muligt at fjerne busser fra vejene, så der bliver bedre plads til bilerne.
(Det er nok også i høj grad derfor, at BRT og letbane har det lidt svært i københavnsk politik. Bilisterne foretrækker metro, og de betaler også kun til den via alm. personskatter.)Det er en god og oplagt idé. Problemet er kun at al metrofinansiering i København frem til 2045 er bundet til at bygge en metro til Lynetteholm.
De næste tyve år er der ikke midler til nye strækninger, fordi et politisk flertal af S, K, V, Rad., LA og DF holder krampagtigt fast i Lynetteholm. Deres aftale indebærer at metrogælden forøges og først er betalt i år 2102(!). I valgkampen kommer vi til at høre en hel masse om metro det ene eller andet sted. Men fra politikerne vil der være falsk tale. For de har brugt alle pengene.Nej, man fandt ikke en ny finansieringsmåde til M3-M4. Man forøgede blot gælden, og der er endnu ingen af de eksisterende linjer M1-M4, der er betalt ud. Tværtimod, og for at finansiere M5's to første faser (fase 1 fra Hovedbanegården til Praghs Boulevard og fase 2 derfra til Lynetteholm) lægger man yderligere 22 milliarder nutidskroner til gælden og forlænger den samlede tilbagebetalingstid til år 2102. Det forudsætter samtidig at M5 ikke bliver en krone dyrere end det budget, der er lagt for den nu og at passagerprognoserne for første gang i metroens eksistens viser sig at være realistiske i stede for overdrevne, som de konsekvent har været indtil nu. Så det er en utroligt skrøbelig og risikabel finansiering, man lægger op til, og der er ingen luft til mere end M5. En løsning kan selvfølgelig være at man dropper fase 2 af M5. Men så skal de jo også give slip på deres elskede Lynetteholm. Det vil være bedst for byen, men det er et politisk spørgsmål.
Jeg synes også det giver mere mening med en forlængelse af M4 ud mod Hvidovre etc. Men som det er nu har de lagt beslag på alle pengene.Du har ret i at man kan søge andre kilder. Men det har de jo allerede gjort med M5 også, både i form af grundsalg, men også af lufthavnstillæg + en generel stigning af billetprisen, og sådanne stigninger er kontraproduktive. Buen er spændt hårdt allerede.
København kan i princippet finansiere en del over skatten, så man kunne holde op med at være afhængig af indtægter fra grundsalg og dyre boliger. Men kommunen støder hovedet mod anlægsloftet, og det er kun Folketinget, der kan hæve det. Man kunne også forestille sig indtægter fra roadpricing, men der vil i hvert fald de borgerlige partier insistere på at alle indtægter går ind og erstatter registreringsafgiftenI sidste ende er der altid penge et andet sted. Det er der hvor der begynder at gå politik i den. Kbh har masser af penge som ikke må bruges, pga anlægsloften. Så har man lavet den her konstruktion med By & Havn og Metroselskabet.
I tilfælde af Metro til Hvidovre, må man formode at Hvidovre Kommune og Regionen putter penge i kassen på samme måde som de gjorde med Letbanen. Hvis Rødovre har en drøm om metro, bliver de nok også nødt til at poste penge i projektet.