IKEA's nye tagpark er åbnet — men der mangler noget
Med IKEA-indvielsen ved Dybbølsbro kan alle nu opleve byens skyline fra møbelhusets nye taghave. Der kommer dog til gå yderligere et par år, før taghaven bliver del af lang parkpromenade.
Før skulle man til Høje Taastrup eller Vangede, hvis man ville erhverve sig et Lövbacken-bord og slutte af med en gang köttbullar med mos.
Men denne uge åbnede den svenske møbelgigant IKEA deres første københavnske filial — og bragte dermed deres møbelkatalog lidt tættere på indretnings-lystne københavnere.
Det er Dorthe Mandrup Arkitekter, der har tegnet møbelhuset, som byder på lidt mere arkitektonisk spræl, end man normalt venter af den blågule møbelkæde. Huset fremstår lyst og mere transparent end normalt med svungne former og en stribe af spinkle betonsøjler. Med tiden bliver dele af facaden desuden klædt i klatreplanter.
Lidt utraditionelt finder man hovedindgangen i 1. sals højde ud til et nyt byrum ved Dybbølsbro over banelegemet. Stueetagen finder man derimod i skyggerne under broen — ud til det, der snart bliver byens nye fjernbusterminal.
Bevæger man sig indenfor, modtages man af den klassiske IKEA-indretning med møbeludstilling, svensk mad og pile, der sikrer, at man ikke farer vild.
Men går man højere op, er der noget mere nyskabende i vente.
'Missing link' mangler
På taget af det store bolighus mødes man af et parklandskab med snorlige stier, et væld af beplantning og små træer.
Det er landskabsarkitekterne fra 1:1 Landskab, der har tegnet den nye tagpark, som i 20 meters højde giver byen et nyt udsigtpunkt.
Her og nu kan man kun ankomme til parken via vindeltrapper eller elevatorer fra IKEA og Dybbølsbro. Men i fremtiden er planen, at den nye tagpark skal integreres med det eksisterende "grønne strøg" fra SEB Pensions kontorer ved Bernstoffsgade i nord til den kommende Jernbanebyen i syd.
Det er en samlet tur på over én kilometer i to til tre etagers højde — som en vaskeægte københavnsk pendant til New Yorks Highline Park, og som et lidt sjovere alternativ til evigt udskældte Kalvebod Brygge og dens trafikinferno.
Før det kommer så vidt, mangler der dog en brik i det lange byplanlægnings-puslespil.
Dén brik skulle IKEA tidligere selv have fyldt ud, men svenskerne besluttede i sidste øjeblik at nedskalere de store byggeplaner til godt halv størrelse.
Det efterlod midlertigt et 80 meter langt hul mellem IKEA og Cabinn-hotellet til en uvis fremtid og er forklaringen på at IKEA-parken i dag stopper ganske brat.
Kan nyt mediehus lappe hullet?
Dette forår bød manden bag Cabinn-hotelkæden, Niels Fennet, dog ind med et ambitiøst bud på en brobygning. Ifølge ham er tiden nemlig til at opføre et kombineret hotel og eventhus tiltænkt den danske filmindustri.
Planen er, at huset både skal understøtte den professionelle filmbranche og filmstuderende og samtidig blive en turistattraktion med udstillinger om dansk tv- og filmhistorie.
Som en naturlig forlængelse af IKEA-parken skal tagparken fortsætte sin færd over det nye filmhus, før den slutteligt trapper en anelse ned i højden til den eksisterende tagpark ved Cabinn- og Tivoli-hotellet mod nord, hvor Postbyen også er under opførelse.
Endnu er det kommende filmhus og hotel dog ikke politisk vedtaget, men kun sendt i indledende høring hos udvalgte interessenter. Teknik- og Miljøforvaltningen forventer, at et endeligt planforslag kan sendes i offentlig høring mod starten af næste år.
I det videre arbejde skal det undersøges, hvordan byggeriet kan skabe yderligere sammenhæng med IKEA og Cabinn, og hvordan der kan indarbejdes publikumsorienterede serviceerhverv langs Carsten Niebuhrs Gade, Kalvebod Brygge og tagparkstrøget.
Sydlig del af tagparken næsten klar
Helt så længe behøver gæsterne på IKEA-taget dog ikke vente for på anden vis at komme ned fra taget uden at bruge trapper eller elevator.
Mod syd er den sidste del af arbejdet med at føre taghaven videre ned til gadeplan nemlig ved at være klar.
Efter Kaktus-tårnene på den anden side af Dybbølsbro skal parken fortsætte gennem det eksisterende byrum mellem Banedanmark og Energistyrelsens store Arkitema-tegnede domicil før det slutter i gadehøjde ved Trafiktårnet Øst — lige på kanten af den kommende Jernbanebyen.
Om arbejdet med at færddigøre hele strækningen med et filmhus og hotel snart kan gå i gang — eller om kommunen skal til at lede efter alternative måder at lukke det 80 meter lange tomrum på — bliver vi snart klogere på.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer