pixel

Hvorfor roder det foran DR Byen?

En kunst- og arkitektkonkurrence skal forskønne og forbinde områderne mellem metrostationer og Ørestads spillesteder.

DR Byen metro Byens Scene Ørestad Koncertsteder konkurrence musik

På vej fra metroen mod DR Byens Koncerthuset mødes gående af den blankpolerede skulptur ’Receiver’, der, udover at ligne en overdimensioneret golfkølle, har været statsradiofoniens vartegn siden 2010. 

Men skulpturens monumentale udtryk punkteres af omgivelserne, der mest af alt fremstår som en blanding mellem en parkeringsplads og en gruset byggegrund indhegnet af høje hegn.

Sådan har pladsen foran DR-byens indgang set ud i en rum tid, men i 2024 er der lagt storstilede planer for arealet.

Området er nemlig del af en byrumskonkurrence, der laves i et samarbejde mellem blandt andet By & Havn, Københavns Kommune, Metroselskabet og Ørestad Innovation City Copenhagen. Projektet hedder Byens Scene og skal skabe liv i områderne omkring nogle af byens største spillesteder.

Kunst- og arkitekturkonkurrencen skal resultere i tre nye byrum, der skal sætte Ørestad på det musikalske landkort og skabe mere liv og sammenhæng i en bydel, som ofte beskyldes for at føles en smule afsondret. 

Konkurrence på trapperne

For selvom tusindvis af gæster hver måned tager til koncert i DR Koncerthuset, Bella Arena og Royal Arena, gør de sjældent ophold i ankomstområderne omkring de tre koncertsteder i Ørestad.

Spillestederne udgør tilsammen det største koncertområde i Norden og ligger som perler på en snor med metrostop kun få minutter fra hinanden.

Nu skal kunstnere og arkitekter snart komme med deres forslag til, hvordan de omkringliggende byrum kan fungere både for myldretidens pendlere, hverdagens lokale beboere og for feststemte gæster, der skal til koncert. 

Men afklaringen af arealet syd for DR Byen — der er en del af den kommende konkurrence — har ikke været uden bump på vejen. Byrummet fra metrostationen ned til DR Byen har nemlig flere grundejere, og derfor har DR været i løbende dialog med By & Havn og Grundejerforeningen for at kunne komme videre i processen med at omdanne den forsømte trekant. 

Idékonkurrencen for byrummene omkring Ørestads musikscener og de tilhørende metrostationer har været på tegnebrættet siden 2022. I år ser det ud til, at den endeligt sættes i gang. 

Magasinet KBH gravede ned i pladsen foran DR Byen, fordi en læser spurgte om, hvorfor der dog ikke sker noget på den triste plads.

Har du også et spørgsmål eller et tip til en historie?

Så skriv til os på tip@magasinetkbh.dk.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

David Busk
Man kunne måske også udbygge den grund under trekanten (på den anden side af banelegemet) som bare er en kæmpe parkerings plads. Det er ikke ligefrem det rareste sted om aftenen at have decideret menneske-ørkerner.
Simon Gray David Busk
Det er allerede på tegnebrættet: https://www.magasinetkbh.dk/indhold/nyt-kvarter-DR-byen-parkeringsplads
Simon Gray
Den del der kræver mest intervention er gågaden mellem metrostationen og pladsen, da den er totalt smadret fordi der konstant kører biler og lastbiler på fliserne, hvilket de tydeligvis ikke kan tåle. Jeg ved ikke lige hvad tanken har været med den strækning...?

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling