pixel

Mount Tivoli

Bjergby: Rutschebanen i Tivoli har fået sine høje sneklædte tinder tilbage i 100-års gave.

kbh magasin

Fakta

Rutschebanen i Tivoli

I anledningen af sit 100-års jubilæum er den gamle rutschebane-forlystelse ombygget for 40 mio. kroner.

Rutschebanen åbnede 12. juni 1914 og er en af verdens ældste trærutschebaner.

Banen er 625 meter lang og har en tophastighed på 58 km/t. I 2013 kørte Rutschebanen 1,3 millioner gæsteture og er dermed Tivolis mest populære forlystelse.

Den gamle Rutschebane er opført af tømrermester Valdemar Lebech, og reetableringen af det oprindelige bjerglandskab er udført af arkitekt Søren Robert Lund i samarbejde med Tivolis udviklingsafdeling.

København er kendt for sit flade terræn, men nu ligger der et bjerg midt i byen. Lige som for hundrede år siden går stigninger og fald i Tivolis gamle Rutschebane igen gennem spidse alpetinder, genskabt i anledning af forlystelsens runde fødselsdag.

Trærutschebanen, som er en af verdens ældste, åbnede i 1914 med bjergtoppe lavet af gipsbeklædt træbeton, der var malet som klipper og mos. Men allerede i 1920’erne kappede kommunen bjerget, for det var falsk varebetegnelse for byen, hvis turister skulle stå af toget på Hovedbanen og som det første få øje på sneklædte tinder!

Den slags geografisk forvirring er åbenbart ikke at frygte længere, så nu knejser det genrejste Mount Tivoli atter hele 26 meter over forlystelseshaven – og byens nyankommne gæster på Bernstorffsgade.

l1007667_.jpgl1007762_.jpg

Instant icon

Den nye, mere naturtro betonversion, til en imponerende pris af 40 millioner kroner, er skabt af arkitekt Søren Robert Lund, der også har stået bag et mere finkulturelt klenodie som kunstmuseet Arken.

Måske har Janteloven tabt terræn – Tivoli tøver i hvert fald ikke med allerede at udnævne sit rutschebanebjerg til et ikon:

»Der var ingen tvivl om, at vi ville gøre noget stort for at fejre 100-året, for Rutschebanen er vores mest populære forlystelse, og det var et sted, hvor vi kunne skabe en enestående scenografi. Hvis du kommer ovre fra banegården, ser du et stort bjerg der rager op. Hvor mange hovedstæder kan prale med at have et bjerg midt i byen?« spøger Tivolis underdirektør for drift og udvikling Mogens C. Ramsløv med stolthed i stemmen.

l1007749__.jpgl1007712__.jpg

Danmarks største vandfald

Selve vognene kører dog stadig deres samme gamle bane, en tur mange københavnere kan udenad. Men flugten mellem bakketop og bakkedal har nu langt flere mørklagte stykker undervejs – og det giver et ekstra lille sug i maven. Kører nerverne på højtryk, kan du se frem til et køligt pust i is-grotten, som desværre ikke var i funktion endnu, da magKBH fik en prøvetur.

Der er flere nye fine detaljer undervejs: En kirkeruin er hugget ud i bjergsiden ved stationen, og helt øverst passerer vognen en alpeko med idyllisk vuggende hoved. Med til jubilæumsombygningen hører også intet mindre end Danmarks største vandfald, der plasker 22 meter ned over klippevæggen.

70.000 liter vand i timen pumpes op gennem Mount Tivoli – det svarer til 230.000 flasker øl, påpeger Mogens C. Ramsløv, men et egentligt vandfald af øl er ikke umiddelbart på tapetet, selvom det kunne virke nok så tyroleragtigt.

l1007734_.jpg

Entusiastiske bremsemænd

Naturomgivelserne er stadig kunstige, men faktisk er Rutschebanens teknologi mere old school og naturlig, end du måske tror. Efter den første opstigning er det ganske enkelt tyngdekraften, der driver vognen rundt i sving og ned i dyk.

Det kan gå vildt for sig, og derfor er den såkaldte bremsemand om bord, der sørger for at sætte topfarten på 58 km/t ned i svingene. Der er i dag kun seks andre baner i verden, der styres på den måde – og dét job må da også kræve en særdeles stærk mave, tænker magKBH:

»I forhold til forlystelser, er det faktisk det mest populære job i hele Tivoli. De folk der er herovre er ufatteligt entusiastiske – ja, man kan vel næsten bruge ordet nørder, men kun i positiv forstand,« forklarer Mogens C. Ramsløv.

l1007645_.jpgl1007674_.jpg

Klump får fast bolig og pigeven

Tivoli har altid været sit eget lille univers af lånt kultur og natur – tænk bare på det Kinesiske Tårn som nu er det Japanske Tårn – og når haven åbner til 2014-sæsonen bliver Rutschebanen del af en hel lille alpeby i Bernstorffsvejs-enden, hvor havens tyrolske Biergarten også udbygges med en stor overdækket terrasse.

Mount Tivoli er den store satsning, og der åbner ingen helt nye forlystelser i sommersæsonen. De små og pandekageglade kan dog glæde sig til at komme på besøg hos Rasmus Klump, der efter flere års vandring rundt på legepladsen har fået sit helt eget hus med græs på taget og oversize polkaprikkede bukser på tørresnoren. Som om det ikke var nok, har han også udvidet vennekredsen med et rigtigt menneske – en gartnerpige, der synger og danser for de mindste.

Tivoli er åben torsdag 10. april.

l1007703_.jpg

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling