pixel

Malmø overhaler med cykelgarager

Se her, København: Lillebror Malmø parkerer cyklen under jorden i gratis luksus.

kbh magasin

Fakta

Bike & Ride Centralen

En cykelparkeringskælder ved Malmö Centralstation, åbnet i februar 2014.

2.500 kvadratmeter stor med plads til 1.500 cykler foruden lounge, cykelsmed samt toilet- og badefaciliteter.

Anlagt af Malmö Stad for 200 mio. svenske kroner.

Der findes i forvejen to andre Bike & Ride i Malmø ved stationerne Hyllie (åbnet 2010) og Triangeln (åbnet 2012).

Det er lidt som en blanding af en kaffebar, en svømmehal og en ungdomsklub – på den gode måde. Der er dømt underjordisk luksus til Malmøs cyklister i den nye balsal af en cykelparkeringskælder ved byens hovedbanegård, der ganske gratis byder på alle tænkelige faciliteter, en cyklists hjerte kan begære.

Den såkaldte Bike & Ride er den tredje og hidtil største af slagsen i Malmø. Et koncept, der skal opmuntre vores svenske naboer til at kombinere cykel med kollektiv trafik, og som tilbyder forkælelse og service, der giver cykelbyen København klart baghjul.

Og det er ikke første gang, at de jävla svenska overgår os i cykelvenlighed, fortæller cykelkultureksperten Mikael Colville-Andersen, som er direktør for Copenhagenize Design Co. og står bag de toneangivende cykelblogs Copenhagenize og Cycle Chic. Han synes, København skulle skamme sig:

»Vi tror, vi er foran, men vi er faktisk på mange måder bagud.«

malmo_bikeride_6.jpg

Døgnåben, gratis og lidt ekstra

Selvom den nye cykelgarage ved Malmö Centralstation er underjordisk, er der godt med lys fra vinduer, glasdøre og lamper i loftet. Der er overvågningskameraer 24 timer i døgnet og vagter i dagtimerne. Den har egne billetautomater og skærme med afgangs- og ankomsttider i realtid samt direkte forbindelse til togperronen, så overgangen fra cykel til tog forløber så glat som muligt.

Numre malet på jorden hjælper pendlerne med at finde tilbage igen til den rigtige cykel blandt de 1.499 andre, og der er i det hele taget tænkt på det hele i indretningen: Luftpumper til dækkene, en bemandet cykelklinik med værkstedsfunktion, toiletter og en opvarmet lounge. Der er også skabe til hjelme og tøj, som man lejer med en tier ligesom i svømmeren, og sågar en brusekabine til de særligt seriøse spandex-typer.

Hidsig-orange og munter grøn er temafarverne, og retro-piktogrammer i mosaik pryder væggene og informerer om de forskellige faciliteter.

Bike & Ride Centralen er bygget af kommunen, og det er helt gratis at efterlade jernhesten, medmindre man vil benytte en af de 700 pladser i den aflåste VIP-sektion af kælderen. Det koster 80 svenske kroner om måneden og kan betales separat eller over Skånetrafikkens Jojo-kortet.

malmo_bikeride_clotilde_1.jpgmalmo_bikeride_clotilde_2.jpg

Parkering i flere etager

»Det er et superlækkert og funky design,« siger Mikael Colville-Andersen, som særligt er begejstret over den særskilte parkering til ladcykler med et stativ, der er for lavt til, at almindelige cykler kan lænes op ad det. I hele København har vi sølle 3-4 ladcykelpladser foran Field’s, fortæller han.

Almindelige cykler kan parkere på gulvniveau og i særlige ophængte stativer, som sparer en masse plads og ifølge cykelkultureksperten er yderst brugervenlige. Oppe i det fri foran stationen har svenskerne valgt at bevare 200 cykelparkeringspladser som et symbolsk signal:

»Det er jo ikke sådan, at alle cykler skal under jorden. Man skal være klar over, at man er i en cykelby – det skal man ikke glemme,« forklarer Mikael Colville-Andersen.

malmo_bikeride_4.jpgmalmo_bikeride_2.jpg

Pas på lillebror

Mens hele verden kigger på København for cykelinspiration, er det ifølge Mikael Colville-Andersen vores lillebror på den anden side af sundet, som vi selv bør holde øje med. Dér satses der massivt på cyklisme både økonomisk og politisk, og inden vi får set os om, kan Malmø have overtaget vores status som førende cykelby, advarer cykelkultureksperten. Han mener, at København har indtaget en lidt for selvtilfreds og tilbagelænet position.

»Vi skal passe på lillebroren! Vi er tit bange for at kigge på, hvad andre laver, fordi vi har en forventning om, at vi skal være de første til at opfinde det hele. Men når det kommer til planlægning for cykler, kan vi tage ved lære af de andre europæiske cykelbyer.«

Det er nemlig ikke kun Sverige, men også Schweiz, Holland og Belgien, der er foran, når det for eksempel gælder cykelparkering.

malmo_bikeride_5.jpgmalmo_bikeride_3.jpg

København ind i kampen

I København er cykelparkeringen omkring stationerne mildest talt et rod. Hovedbanen har kun 1.000 pladser, som endda ikke er overvåget. Også på travle Nørreport er den gal, og ifølge Mikael Colville-Andersen vil det fortsætte, når den ombyggede stationsplads står færdig i 2015. Der er ganske vist gjort plads til ekstra cykelparkering i Nørreports nye design, men det svarer slet ikke til den realistiske volumen af cykler.

»Det er tegnet af arkitekter, der ikke har taget cyklisme alvorligt. Det er ellers ikke så svært. Især ikke med alle de forskellige løsninger og modeller, som vi kan låne fra andre lande,« siger Mikael Colville-Andersen.

Det er altså bare om at komme i gang, og hvis der er noget, der kan motivere københavnerne, må det da også være konkurrence fra Sverige. Foreløbig står det 3-0 til Malmø i Bike & Ride-garager.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Indre By
Tre bolig-skråninger i midterrabatten af H.C. Andersens Boulevard.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling