pixel

Første område i nyt Sydhavns-kvarter er næsten klar

Allerede i år kan man flytte ind i nyt boligkvarter, der skal koble det nye og gamle Sydhavn sammen — inspireret af den 100 år gamle arkitektur i området.

Køhlers Have sydhavn

Sydhavn — eller Kongens Enghave som kvarteret i virkeligheden hedder — har længe været det mest opdelte kvarter i byen.

På den ene side af Sydhavnsgade ligger det gamle arbejderkvarter med murstensejendomme, kolonihaver og foreningsliv. 

Og på den anden side, det nyopførte kanalkvarter med glas, stål, beton og kvadratmeterpriser der ikke passer ret godt med prædikatet 'arbejder'.

Midt mellem de to bydele — langs Sydhavnsgades sydlige del — lå indtil for nylig et stort, trekantet erhvervsområde, der nu er under ombygning til et nyt boligkvarter.

Det kommende Sydhavnsgadekvarter vil måske viske lidt af det ufremkommelige og trafikerede grænseland til side — og binde det nye og gamle Sydhavn bedre sammen, end tilfældet er nu.

Tre karréer løfter i flok

Inden længe kan vi i hvert fald byde velkommen til kvarteres første delområde, som er tegnet af Årstiderne Arkitekter og forleden havde rejsegilde — byggeriets tag har nået sit højeste punkt.

De ikke mindre end 385 lejligheder i de nye byggerier er fordelt over tre karréer i op til seks etagers højde.

Køhlers Have — som delområdet er døbt af udvikleren — vil rumme fra et- til fem-værelses-lejligheder, og med gule mursten og saddeltage i rød tegl er referencen til arkitekturen i det gamle Sydhavn klar. Arkitektonisk er vi et godt stykke fra de flade tage og firkantede beton-karréer med påsatte facadeskift, som man finder på "havnesiden" af Sydhavn.  

Som en ekstra hyldest til de lokale håndværkstraditioner, får hver karré desuden sit eget udtryk i sammensætningen af mursten, farver og altaner. Særprægene føres videre indendørs, hvor hver opgang får egne farvekoder.

Inde bag facaderne vil der dog være lidt mindre håndværkstradition. Som langt størstedelen af alt nybyggeri i København bliver Køhlers Have nemlig opført i beton som sidenhen beklædes med en skalmur af teglsten, så det kommer til ligne det ældre København lidt mere. Det er billigere og hurtigere, men naturligvis ganske anderledes end man gjorde det for 100 år siden, hvor store dele af Sydhavn blev udbygget.

Vær fælles på broen

Får man lyst til at hilse på genboen i Køhlers Have, behøver man slet ikke forlade bygningen. I stedet kan man gå op på fjerde etage og begive sig ud på de opspændte tagbroer, der binder alle tre karréer sammen, når de inden længe står klar til indflytning. 

Bliver man oppe i de højderne, vil man mellem saddeltagene finde tagterasser og uderum med både væksthus, fælleshus og køkken. På den måde er der mulighed for at navigere mellem ens private kvadratmeter udsat for sol og blæst — og de uderum, der appelerer til mere fællesskabs-orienterede gøremål, som hele bydelen er kendt for. 

Nede på jorden vil der desuden være både fælles værksted og byttecentral, så dem med tommelfingrene rigtigt skruet på kan finde brugte ting og hurtigt sætte dem i stand.

De tre boligbyggerier bliver opført på Borgmester Christiansens Gade, der fører op mod den kommende metrostation på Mozarts Plads, der indvies i 2024. 

Til den tid får også det 'nye' Sydhavn på den anden side af Sydhavnsgade sin egen metrostation på Sluseholmen.

Udsigten til metro har været en katalysator for den udvikling af området, der nu er i gang. Sydhavn har i længere tid været lidt isoleret rent transportmæssigt, men det laves der om på med M4s forlængelse.

Går alt efter planen kan Køhlers Hus' første beboerer nyde udsigten fra de røde hus-broer allerede til november i år. Alle de 384 boliger er lejeboliger.

Blot starten på Sydhavns nyeste kvarter

Hele det kommende Sydhavnsgade-kvarter vil rumme i alt 1.000 boliger fordelt i trekanten mellem Borgmester Christiansens Gade, Sydhavnsgade og Scandiagade.

I alt otte nye karréer — samt et stokbyggeri mod Sydhavnsgade med en mere end 400 meter lang facade — vil snart skyde op her. Den lange bygning skal ikke mindst agere støjværn og beskytte Sydhavnsgadekvarterets indre mod de mange decibel fra den tæt trafikerede Sydhavngade.

Et enkelt 'mini-højhus' vil også finde vej til grundens sydlige hjørne. Hele kvarteret vil arkitektonisk forsøge at efterligne og tilpasse sig det gamle Sydhavn.

Desuden er der udsigt til en hel del grønt — noget som man ikke er forvænt med ovre i kanalbydelene. Ikke mindre end 200 træer vil blive fordelt i by- og gårdrum som en kontrast til områdets tidligere ret rå, industrielle karakter.

Også to ældre bygninger fra områdets industrielle storhedstid bliver bevaret. En lav industribygning fra 1948 og den såkaldte Citroën-bygning fra 1927.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling