pixel

Fisketorvet forskønnes og forstørres

Den store lukkede shoppingkasse skal åbnes op mod byen og omgives af en butikspromenade, når metroen kommer.

fisketorvet transformatiion

I 17 år har Fisketorvet ligget og lignet, at det vender bagsiden til, ligemeget hvilken vinkel man betragter det fra.

Men fra 2023 kører Sydhavnsmetroen direkte til døren, og det skal udnyttes til et fuldstændigt makeover af storcenteret, så Fisketorvet i fremtiden åbner sig ud mod omgivelserne og skaber byliv og aktivitet omkring stationen.

De franske ejere Uniba

Men fra 2023 kører Sydhavnsmetroen direkte til døren, og det skal udnyttes til et fuldstændigt makeover af storcenteret, så Fisketorvet i fremtiden åbner sig ud mod omgivelserne og skaber byliv og aktivitet omkring stationen.

De franske ejere Unibail-Rodamco vil så at sige pakke shoppingcenteret ind i by ved at bygge nye blokke med hotel og kontorer udenpå den eksisterende, vinduesfattige kasse med det fulde navn Fisketorvet Copenhagen Mall. I gadeplan med butiksfacader langs Vasbygade og en promenade hele vejen rundt langs de i dag godt gemte kajkanter inde mellem Fisketorvet og boligbebyggelserne på Havneholmen.

Schmidt Hammer Lassen Architects er sammen med landskabsarkitekterne SLA udpeget til at stå for transformationen og udvidelsen på ca. 70.000 m2, hvoraf de 15.000 m2 er til flere butikker. Og Københavns Kommunes politikere har givet planerne deres foreløbige velsignelse ved at sende et nyt lokalplansforslag for Fisketorvet i offentlig høring indtil efteråret.

Indbygget metrohjørne

Den alternativt udsmykkede Havneholmen Station kommer til at ligge under jorden ved Fisketorvets sydligste hjørne mod Vasbygade, og derfor vil Unibail-Rodamco udvide hen over metrostationen, så der opstår en overdækket, men åben metroforplads på hjørnet.

De nye mere bymæssige blokke fortsætter på begge sidder af stationen i op til 10 etager og 42 meters højde, og ved hovedindgangen får de selskab af en bred, svungen siddetrappe, der fører op til en åben terrasse over svingdøren. Langs den begrønnede kanalpromenade videre rundt om Fisketorvet følger forskellige aktivitetspladser, legeområder og caféhjørner efter hinanden.

Det forskønnede facadedesign skal være en genopfindelse af det gamle centers murstenflader, med keramiske lameller i varme toner og varierede mønstre. Alt sammen en del af arkitekternes grundlæggende vision om at åbne bygningen op og bryde skalaen ned:

»Fisketorvet er en stor struktur i en bymæssig sammenhæng, og vi har set det som vores opgave at skabe en god kobling mellem den ellers lidt introverte bygning og den levende by, der med tiden har omfavnet den. Det handler om at skabe nye opholdsmuligheder for de mange fodgængere og cyklister, der nu bevæger sig i denne del af København,« siger Kristian Ahlmark, senior partner i Schmidt Hammer Lassen.

Byen er kommet til

Da Fisketorvet blev bygget som et traditionelt og indafvendt storcenter i 2000 var placeringen for enden af trafikåren Kalvebod Brygge et meget fjerntliggende sted i byen.

Siden fulgte boligblokkene på tilstødende Havneholmen, et havnebad samt den direkte forbindelse over havnen til Islands Brygge med først Bryggebroen og så verdensberømmede Cykelslangen.

Nogenlunde samtidig med at Sydhavnsmetroen kommer, får Fisketorvet også Københavns nye Ikea som nabo på den anden side af Kalvebod Brygge, inden Dybbølsbro Station.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling