Comeback til Cirkelbroen
Olafur Eliassons kunstfærdige kanalbro på Christianshavn loves færdig inden året er omme.
Cirkelbroen
En gang- og cykel-bro over Christianshavns Kanals sydlige udløb i inderhavnen. Broen vil forbinde Christiansbro med Applebys Plads.
Designet af kunstneren Olafur Eliasson og betalt af Nordea-fonden.
Byggeriet startede i 2012 men løb siden ind i konkurser og retssager. Broen forventes færdiggjort inden udgangen af 2015.
Efter et halvt årtis uendelige udsættelser af byens brobyggerier har København tilsyneladende fået hul på bylden – nu er også prestigeprojektet Cirkelbroen endelig tilbage på sporet efter et par år i syltekrukken.
Cirkelbroen bliver en smutvej over Christianshavns Kanals sydlige udmunding, lige over for Den sorte Diamant på modsatte side af havnen. Formgivet af superstjernekunstneren Olafur Eliasson som fem sammenhængende cirkler med hver sin høje mast i centrum.
Men det kunstfærdige design blev for højtragende for en nabo, der ad rettens vej har bremset Cirkelbroen. Dog altså kun midlertidigt, for med en spritny lokalplan i ryggen genoptages byggeriet nu, så broen kan åbne, inden 2015 er løbet ud.
Drømmen om havnepromenaden
Eliassons bro vil forbinde Christiansbro med Applebys Plads for gåben og cykler. Dermed er den et lille men vigtigt missing link i Københavns Kommunes drøm om en ubrudt promenade hele vejen rundt langs byens havnefront.
I den vision indgår også de nyåbnede kanalbroer til Holmen Trangravsbroen og Proviantbroen, der skal udgøre Opera-forbindelsen sammen med skandaleramte Inderhavnsbroen, når den engang er færdig. København har også aktuelle broplaner om blandt andet en cykel-lillebror til Langebro og endnu en rigtig vejbro i Sydhavnen.
32 meter lang og (oprindeligt) 34 millioner kroner dyr er Cirkelbroen en gave til byen fra Nordea-fonden, der selv bor et par hundrede meter længere nede af kanalen. Den dansk-islandske kunstner har tegnet de runde forskudte platforme, så man kan stoppe op og tage et uforstyrret kig over havnen undervejs, og masterne er selvfølgelig inspireret af alle sejlbådene, der ligger side om side i christianshavnernes kanal.
Skal et af skibene så ud at sejle, kan to af cirklerne køres til side. De konstante kanalrundfarter er lave nok til selv at komme under broen.
Konkurs og forfra med lokalplanen
Cirkelbroen blev præsenteret helt tilbage i 2009, og københavnerne skulle egentlig have svunget sig i masterne fra 2012. Men byggeriet kom ikke længere end tilkørselsramper og bærende pæle på havnebunden, før problemerne begyndte at melde sig, og siden foråret 2013 har arbejdet ligget helt stille.
Først gik både entreprenør og underentreprenør konkurs, hvilket også ramte Opera-forbindelsen, og så gik en naboklage altså hele vejen til Landsretten og fik medhold i, at Cirkelbroen er en større affære, end Københavns Kommune lovligt kan give dispensation til at anlægge.
Når den utilfredse beboer alligevel ikke får lov at beholde sin ugenerede udsigt til Den sorte Diamant, er det fordi kommunen startede forfra og med februar-kuldens komme har bekendtgjort en helt ny lokalplan for området. Og efter de to års pause har Nordea-fonden skyndt sig at sende beskyttelseshjelmene tilbage til kanaludmundingen for at fortsætte, hvor de slap.
Fonden har ikke sat en ny åbnings-dato på Cirkelbroen endnu, men lover det bliver i år, hvis vejrforholdene ellers arter sig til at bygge broer.
Olafur Eliasson fortæller meget mere om Cirkelbroen i denne video fra 2011: